ایران وایر

بازرگانی ایران وایر

وارد کننده انواع ادوات لیفتینگ

IRANWIRE TRADE

ادوات لیفتینگ و موارد استفاده آن در صنعت

ادوات لیفتینگ و موارد استفاده آن در صنعت

ادوات لیفتینگ

ادوات لیفتینگ بار به دلیل تنوع و گستردگی در اشکال و استاندارد های مختلف به صورت زیر ساخته می شوند.

1- برخی از این اجزای صنعتی در دسته ماشین الات لیفتینگ بار هستند که شامل انواع جرثقیل های سقفی دستی و برقی، انواع وینچ ها، بالابرها، بالانسرها، تیفور، مگنت ها و پولیفت های زنجیری می باشد.

2- دسته دیگری بخش های اصلی اتصال یا اسلینگ را تشکیل می دهند که متشکل از انواع سیم بکسل، انواع زنجیر و تسمه های حمل بار است که هر یک بر حسب نوع کارکرد و نوع باری که به آن متصل می گردد که در اشکال ها و استاندارد های مختلف استفاده می شوند.

ادوات لیفتیینگ در بخش ادوات اسلینگ شامل سیم بکسل Steel wire rope، زنجیر باربرداری Chain و تسمه حمل بار با ضرایب امنیتی بسیار بالایی ساخته می شوند. مد نظر داشته باشید که پارگی این اجزا علاوه بر صدمات مالی ممکن است صدمات جانی نیز در پی داشته باشد.

در این بین تسمه حمل بار به دلیل نرمی بافت پلی استر در صورتی که در مجاورت با سطوح تیز در نقطه ای بسیار پایین تر از توان خود دچار پارگی شود دارای حداکثر ضریب امنیتی بوده و در مواردی به 7:1 نیز می رسد.

انواع و گرید های زنجیر باربری یکی از ساده ترین اجزای اسلینگ حمل بار شناخته شده است. برای عملیات باربرداری اغلب به منظور ایجاد تنسایل کششی مناسب از گرید های مختلف زنجیر فولادی استفاده می شود. حداقل گرید زنجیر فولادی بکار گرفته شده در زنجیر های لیفتینگ بار گرید G80 می باشد. کاربری این گرید در اتصالات جرثقیل سقفی برقی، دستی، وینچ های زنجیری بوده و بصورت اسلینگ زنجیر در حالت تک شاخه برای بارهایی با ابعاد کوچک و تا 5 شاخه برای بار هایی با ابعاد بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد.

گرید های بالاتری از زنجیر فولادی مانند گرید G100 و حتی G120 نیز در بازار با برند های معتبری چون کروزبی یافت می شود که برای کاربری های خاص با تنسایل بسیار بالا اما با ساختار آلیاژی فولادی اندکی ترد تر از زنجیر بار گرید G80 تولید می شود.

زنجیرهای فولادی

برخی از دسته بندی های زنجیر های فولادی به قرار زیر هستند.

1. زنجیر فولادی باربرداری:

دارای دانه هایی با ارتفاع استاندارد بوده که از مفتول های فولادی به روش فورج گرم تولید شده و کاربرد اصلی آن در اسلینگ ها می باشد. زنجیر های فولادی باربرداری بصورت گالوانیزه سرد، گرم و یا فسفاته با رنگی مشکی مات مورد استفاده قرار می گیرند.

2. زنجیر الواتور:

که از آن همراه با باکت ها یا قاشقک ها برای انتقال مواد در کارخانجات صنعتی و معدن استفاده می شود. از نظر شکل و استاندارد زنجیر های الواتوری دارای دانه هایی با ارتفاع بلند تر نسبت به زنجیر های بار هستند تا هم باکت ها بر روی آنها اتصال پیدا کنند و هم بر روی دنده های چرخدنده ها به حرکت در بیایند.

3. زنجیر لنگر:

از نظر شکل و استاندارد تفاوت های زیادی با زنجیر های بار داشته و در وسط هر لینک زنجیر از یک راد اضافه استفاده می شود. این امر به منظور جلوگیری از ورود اشیا در آبها به داخل لینک زنجیر و همچنین جلوگیری از تغییر طول زنجیر و جمع شدن آن در آب که می تواند تنش های بالایی را همراه داشته باشد انجام می گیرد.

زنجیر ها برای کاربری لیفتینگ همراه با اتصالات متعددی بکار گرفته می شوند که مهمترین انها انواع قلاب، انواع شگل، مهارکش ها، حلقه اتصال زنجیر و حلقه فولادی هستند.

اسلینگ های زنجیری از نوعی قلاب به نام قلاب دانه گیر برای تکمیل لوپ اتصال خود استفاده می کنند.

انواع و گرید های سیم بکسل سیم بکسل ها تنوع بیشتری نسبت به زنجیر ها دارند چرا که دو مشخصه بافت و ساختار نیز علاوه بر متریال بر کیفیت کاری و عملکرد آنها تاثیر بسزایی دارد. سیم بکسل ها در گرید های مختلف فولادی از فولاد با درصد کربن کم که گرید 1560 سیم بکسل را بوجود می آورد تا بالاترین گرید های سیم بکسل تاور کرین نتاب که بر روی تاور ها استفاده شده و تنسایلی بالا تا 2160 نیوتن بر میلیمتر مربع را دارد دسته بندی می شوند. در مغزی سیم بکسل ها از متریال های مختلفی استفاده می شود که هر یک مشخصه مکانیکی خاصی را برای این قطعه صنعتی به همراه دارد.

سیم بکسل های مغز کنفی، مغز فولادی و با مغزی های مصنوعی مانند PP پلی پروپیلن و حتی با بافت های چوبی مانند طناب مانیلا از این دسته مغزی های سیم بکسل محسوب می شوند.

1. سیم بکسل های فولادی 6 رشته که در دو نوع مختلف از ساختار یکی ساختار های 19 مفتوله برای کاربری اتصال جرثقیل و حفاری و با تعداد بالای مفتول مانند ساختار های 6X36 برای تولید اسلینگ های سیم بکسل برای لیفتینگ تولید می شوند.

2. سیم بکسل های فولادی 8 رشته که دارای بیشترین کاربری در صنایع آسانسور ها بوده و هم با مغزی فولادی و هم با مغزی کنفی تولید می شوند. در اغلب موارد نوع بافت این سیم بکسل ها سیل SEALE می باشد.

3. سیم بکسل های 19 رشته فولادی که به سیم بکسل نتاب نیز شهرت دارند و دارای حداکثر کاربری بر روی تاور کرین ها هستند و بافتی بسیار ریز داشته انعطاف بالایی نیز دارند.

نمونه های دیگری از سیم بکسل ها مانند سیم بکسل کلایمر نیز موجود است که فقط با 4 رشته یا استرند ساخته می شود و نوع بافت ان نیز وارینگتون است که از بافت های بسیار خاص محسوب می شود. کاربرد این سیم بکسل در کاربری های ورزشی و آویزهای ساختمان ها می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید
Open chat
اگر سوالی دارید بفرمایید.
پشتیبانی ایران وایر
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟