ایران وایر

بازرگانی ایران وایر

وارد کننده انواع ادوات لیفتینگ

IRANWIRE TRADE

اسلینگ و انواع تجهیزات آن را بشناسید

اسلینگ و انواع تجهیزات آن را بشناسید

اسلینگ بالابر صنعتی

در دنیای امروزی از انواع جرثقیل، بالابرهای دستی و مکانیکی و نوار نقاله ها، برای جابجایی اجسام و بار استفاده میشود . برای جابجایی بار به کمک جرثقیل ها و بالابرها به تجهیزات دیگری به نام اسلینگ Slings و اتصالات و متعلقات باربرداری Rigging Accessories نیاز است که در اینجا فقط به آن می پردازیم.

انواع تجهیزات اسلینگ

تجهیزات اسلینگ شامل سه بخش زیر است:
1 – سیم بکسل فولادی یا طناب فولادی Steel wire rope slings or wire rope slings
2 – زنجیر Chain Slings
3 – تسمه مصنوعی Synthetic web slings
هر کدام از اسلینگ های بالا ، به بخشهای مختلف دیگری تفسیم میشوند که با توجه به اندازه بار ، وزن بار، نوع بار، شکل بار, دمای محیط کار ، و حساسیت مواد مورد جابجایی و حساسیت بار و حتی ارزش ریالی بار میتوانند به بخشهای مختلف دیگری بخش بندی گردند .
همان طور که می دانیم اسلینگ ها حلقه ی ارتباطی بین بار و جرثقیل هستند.

درام بالابر جرثقیل با استفاده از سیستم چرخش و کشندگی کار می کند و سیم بکسل از طرف بار کشیده می شود. سیم بکسل باقیمانده ، دور درام بالابر به صورت پیچیده شده باقی می ماند.

سیستم ترمز بین سیستم های گردنده درام بالابر و سیستم مولد نیرو موتور به عنوان مکانیزم کنترل کننده عمل می کند . سیم بکسل پیچیده شده به دور درام پس از عبور از قرقره ی راهنما که روی بوم Boom جرثقیل نصب شده ، به قرقره های اصلی انتهای بوم وارد شده و پس از عبور از شیار قرقره به قلاب جرثقیل اتصال می یابد .
کاربران برای استفاده ی بهینه از اسلینگ باید از تجربه ، دانش و هوشیاری کامل برخوردار باشند . اسلینگ ها زمانی حداکثر کارایی را دارند که متناسب با وزن ، ابعاد ، جنس بار و شرایط محیط عملیات ، انتخاب و استفاده شوند . کاربران آموزش دیده با رعایت مواردی مانند سرعت مناسب هنگام کار ، پرهیز از حرکات ناگهانی و دقت در تعمیر و نگهداری تجهیزات ، نقش مؤثری در افزایش راندمان و طول عمر این گونه وسایل دارند .
ویژگی های فنی تجهیزات باربرداری با توجه به اجزای تشکیل دهنده ی آنها تعیین می شود. برای مثال ، مقاومت یک سیم بکسل در برابر فشار و کشش ، رابطه ی مستقیمی با مقاومت تارها و رشته های سیمی تشکیل دهنده ی آن دارد .
به طور کلی ، سه خطر اصلی و عمده ی کار با اسلینگ ها عبارتند از
1 – انتخاب نادرست اسلینگ
2 – استفاده ی نادرست اسلینگ
3 – انبارداری و نگهداری نامناسب اسلینگ
برای انجام عملیات ایمن و بدون حادثه ، شرکت ها باید برنامه ی ارزیابی و شناسایی خطرات را انجام داده و بر پایه ی این ارزیابی ها ، دستورالعمل های کار ایمن با تجهیزات باربرداری را تدوین نمایند . رعایت این دستورالعمل ها ، آموزش مداوم پرسنل و نظارت مستمر در کاهش حوادث مؤثر و مفید می باشد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید
Open chat
اگر سوالی دارید بفرمایید.
پشتیبانی ایران وایر
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟