ایران وایر

بازرگانی ایران وایر

وارد کننده انواع ادوات لیفتینگ

IRANWIRE TRADE

اجزای جرثقیل دستی زنجیری، مزایا و ویژگی های آن

اجزای جرثقیل دستی زنجیری، مزایا و ویژگی های آن

جرثقیل دستی

خوب است بدانید که در جرثقیل دستی زنجیری وظیفه انتقال نیرو برعهده دست است. در واقع برای انتقال آن از چرخ دنده‌هایی که قطر مشخصی دارند استفاده می شود که با توجه به میزان تناژ قابل حمل انتخاب می‌گردد. به منظور انتقال نیرو از یک روش مکانیکی ساده می توانید با فشار اندک دست وزن های مختلفی را بلند و آن ها را جابجا نمایید.

برای کیفیت زنجیرها با گرید بالا از ترکیب فولاد و کربن سبک استفاده می شود که باعث استحکام و دوام آن می گردد و به راحتی می تواند در بلند کردن اشیا موثر باشد.

توجه داشته باشید به دلیل این که جابجایی بارها و اجسام به طور دستی کار دشواری است، لذا برای کمک به افراد جرثقیل ها ساخته شدند به سهولت در حمل و نقل اجسام کمک می کنند. به طور معمول در اماکن صنعتی مانند کارخانه ها و کارگاه ها، از جرثقیل دستی برای حمل و جابجایی اجسام کوچکتر به وفور استفاده می شود.

اجزای جرثقیل دستی زنجیری 

جرثقیل دستی زنجیری دارای سه قسمت اصلی زنجیرها، قلاب ها و مکانیزم بالابر است. در واحد این وسیله دارای دو حلقه زنجیر شامل زنجیر دست و زنجیر بار می باشد. در حقیقت این زنجیر دستی به دور یک چرخ قرار گرفته است و در مکانیزم بالابر قرار گرفته است.

برای حمل و جابجایی اجسام ضروری است تا زنجیر دستی از طریق نیروی انسانی به سمت پایین کشیده شود. این چرخ داخل مکانیزم بالابر از جایگاه مخصوصی برای دانه های زنجیر برخوردار می باشد در نتیجه امکان چرخش آن را در زمان کشیدن زنجیر فراهم می کند. در نهایت کشیدن زنجیر بالابر منجر به راه اندازی مکانیزم بالابر می گردد که می توان از این طریق بار را به بالا یا پایین انتقال داد.

مکانیزم بالابر شامل دنده، گیربکس، محور و شافت چرخنده است. علاوه بر آن در اغلب جرثقیل ها نگهدارنده زنجیر یا ترمز قراردارد که مانع از پایین آمدن ناگهانی جرثقیل زیر بار می شود.

نحوه کار جرثقیل زنجیری چگونه است؟

نحوه کار در جرثقیل دستی زنجیری بسیار ساده است. این محصول همانند یک اهرم ساده از این ویژگی مکانیکی استفاده می کند که این امکان فراهم است که از طریق انتقال نیروی کوچک در فاصله زیاد بتوان نیروی بزرگ را در فاصله زمانی کمی جابجا کرد. در جرثقیل های زنجیری این ویژگی از طریق استفاده از گریبکس و زنجیره چرخ دنده های موجود در آن به دست می آید.
برای بالا بردن بار لازم است اپراتور زنجیر دستی را به سمت پایین بکشد، که باعث به راه انداختن مکانیزم بالابر شود. داخل مکانیزم بالابر یک سری زنجیره چرخ دنده وجود دارد که به وسیله منطق فیزیکی شرح داده شده می تواند نیروی وارد شده را تا صدها برابر افزایش دهد،که بدین وسیله قابلیت بالابردن بارهایی تا چندین تن فراهم است.

مزایا و معایب جرثقیل دستی زنجیری

جرثقیل های زنجیری دستی از موارد استفاده و کاربردهای متعددی برخوردار  هستند و از آنها در ساخت سازه، انبارها، ساختمان، فروشگاه های وسیع و حتی در مراکز مکانیکی خودرو و …استفاده می شود. در واقع در هرجایی که نیاز به بالابردن بار با دقت بالا احتیاج باشد.

مزیت ها :
1) به روغن و برق احتیاجی ندارند و فقط با نیروی انسانی امکان راه اندازی آنها وجود دارد.
2) این نوع از جرثقیل ها قیمت بسیار کمی نسبت به جرثقیل های برقی یا هیدرولیک دارند.
3)کاربرد ساده ای دارند، ضمن این که تعمیر آنها دشوار نیست.

معایب :
1) از سرعت پایینی در مقابل دیگر جرثقیل ها برخوردار است.
2)برای اینکه بتوانیم از جرثقیل های زنجیری استفاده کنیم نیاز است که به منطقه نصب توجه شود. این موضوع بکارگیری جرثقیل دستی زنجیری را نسبت به جک های هیدرولیک که فقط با قرار گرفتن روی زمین مورد استفاده شوند و راه اندازی شوند را دچار مشکل می کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید
Open chat
اگر سوالی دارید بفرمایید.
پشتیبانی ایران وایر
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟