ایران وایر

بازرگانی ایران وایر

وارد کننده انواع ادوات لیفتینگ

IRANWIRE TRADE

سیم بکسل آسانسوری و کاربرد آن

سیم بکسل آسانسوری و کاربرد آن

راهنمای انتخاب سیم بکسل جرثقیل و آسانسور

سیم بکسل آسانسوری یکی دیگر از محصولات پرکاربرد در صنعت آسانسور سازی است که ممکن است تا حدودی با آن آشنایی داشته باشید. اما قبل از هر چیز انتخاب سیم بکسل مناسب آسانسور حایز اهیمت است زیرا قوانین و قواعدی دارد که قبل از خرید آن باید مدنظر قرار دهید. ما قصد داریم در این نوشته به بررسی مواردی که لازم است در زمان خرید این محصول بدانید، بپردازیم. به طور حتم این موارد به شما عزیزان کمک می کند تا انتخاب درستی داشته باشید.

کاربرد سیم بکسل در صنعت آسانسور

خوب است بدانید که در صنعت آسانسور، سیم بکسل ها نقش مهمی ایفا می کنند. مواردی مانند قطر و تنسایل (کشش) سیم بکسل آسانسوری با توجه به پارامترهایی مانند سرعت موتور آسانسور و وزن کابین آسانسور انتخاب می شود.

سیم بکسل آسانسوری نیز انواع مختلفی دارد که سیم بکسل های آسانسوری هسته فیبری و هسته فولادی دو نوع مختلف این محصول هستند.

  • سیم بکسل آسانسوری هسته فیبری

سیم بکسل‌های هسته فیبرید نوعی سیم بکسل های پرمصرف در صنعت آسانسور هستند که به منظور جا‌به‌جایی کابین از آنها استفاده می شود. سیم بکسل‌های هسته فیبری به طور معمول در دو دسته‌ هسته طبیعی و هسته مصنوعی طبقه بندی می‌شوند.

جنس سیم بکسل‌های هسته فیبری با هسته‌های طبیعی از کنف است. دلیل استفاده از کنف این است که این نوع متریال به افزایش قابلیت روانکاری سیم بکسل کمک می کند. سیم بکسل‌های هسته فیبری با هسته‌های مصنوعی به طور معمول از مواد پلی پروپیلن یا پلی آرامین ساخته می شوند. اگر بخواهیم مقایسه ای بین این محصول و سیم بکسل هسته طبیعی داشته باشیم به این نتیجه میرسیم که این محصول از پایداری بیشتری برخوردار است و در شرایط مرطوب و خاص نیز مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

  • سیم بکسل‌های هسته فولادی

بهتر است بدانید که سیم بکسل های آسانسوری تحت نیروی کششی بالایی قرار می گیرند در نتیجه بکارگیری فلزاتی مناسب در این نوع سیم بکسل ها معمولا اهمیت بالایی دارد. اگرچه فلزات از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار هستند در نتیجه در صنعت آسانسور سازی از سیم بکسل‌های هسته فولادی بیشتر از سیم بکسل‌های هسته فیبری استفاده می‌شود.

البته در سیم بکسل‌های فولادی، مغزی قطر بیشتری نسبت به سیم بکسل‌های فیبری دارد که این ویژگی سبب کاهش ارتجاع سیم می‌گردد،‌ از این نوع سیم بکسل به طور معمول در ساخت آسانسور‌های با سرعت بالا و یا ظرفیت بالا استفاده می‌شود، توجه داشته باشید که جنس سیم جبران آسانسور از سیم بکسل هسته فولادی است.

تفاوت بین سیم بکسل آسانسوری و سیم بکسل معمولی

در سیم بکسل های معمولی، تنها قسمتی از محصول در دستگاه تست قرار می گیرد و سپس کشیده می شود. در صورت پاره نشدن سیم، سیم بکسل تایید می شود. ولی به منظور عرضه این محصول بایستی قبل از انجام تست MBL یا کشش، سیم بکسل را در چندین مرحله امتحان و بررسی نمایید.

مشخصات فنی سیم بکسل آسانسوری

  • این محصول به طور معمول با مغزی الیافی و با ساختاری در ۸ استرند ساخته می شوند.
  • در این محصولات الیافی که استفاده می شود، از استحکام بالا و انعطاف پذیری خوبی برخوردار هستند.
  • به طور معمول مغزی الیاف سیم بکسل های آسانسوری از جنس کنف است، ولی گاهی ممکن است از پروپیلن و سیزال که نوعی الیاف مصنوعی هستند نیز استفاده شود.
  • اصولا سیم بکسلی که بر روی گاورنر آسانسورها استفاده می شود، سیم بکسل با استرندهای ۱۹ مفتوله است. اگرچه سیم بکسل گاورنر به دلیل انعطاف پذیری بالا و نیروی کششی پائین به منظور قرار گیری روی گاورنر آسانسورها بسیار مناسب است.
  • این محصولات به شکل گالوانیزه و در برخی موارد به صورت روغن زرد و سیاه رنگ در اندازه های ۸ میلیمتر،۱۰ میلیمتر، ۱۱ میلیمتر و ۱۲ میلیمتر تولید و به بازار ارائه می شوند.

عمر مفید سیم بکسل آسانسوری چقدر می باشد؟

ممکن است این سوال به ذهن شما نیز خطور کند که عمر مفید سیم بکسل آسانسوری چقدر است؟ توجه داشته باشید که نمی توان زمان مشخصی برای عمر این محصول تعریف کرد. چون برخی عوامل محیطی در تخریب و عمر این سیم ها سهیم هستند. ولی به طور تقریبی، عمر مفید این محصول بین ۸ تا ۱۰ سال است. البته بهتر است این بررسی توسط متخصصین مربوطه بررسی شود.

برای تعویض سیم بکسل آسانسوری چه زمانی اقدام کنیم؟

زمان تعویض این محصول با توجه به شرایط استفاده از آن متفاوت است. اما به طور کلی در صورت دیدن هر گونه مشکل و خرابیمانند پارگی، ساییدیگی، پیچیدگی و یا شکستی ، باز شدن بافت سیم و از این قبیل مشکلات باید هر چه سریعتر نسبت به تعویض این محصولات اقدام شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید
Open chat
اگر سوالی دارید بفرمایید.
پشتیبانی ایران وایر
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟