ایران وایر

بازرگانی ایران وایر

وارد کننده انواع ادوات لیفتینگ

IRANWIRE TRADE

با اجزای جرثقیل هیدرولیک آشنا شوید

با اجزای جرثقیل هیدرولیک آشنا شوید

آشنایی با اجزای جرثقیل هیدرولیک

جرثقیل هیدرولیکی شامل اجزاء مختلفی است که قصد داریم در این مطلب به توضیحاتی در خصوص آشنایی با اجزای جرثقیل هیدرولیک بپردازیم. همانطور که می دانید جرثقیل ها با توجه به موارد مصرف متفاوت هستند و هر یک از اجزای ویژه ای تشکیل شده است. پس با ما همراه باشید.

آشنایی با اجزای جرثقیل هیدرولیک

خوب است بدانید که جرثقیل ها انواع مختلفی دارند که شامل جرثقیل های صنعتی، جرثقیل های برقی و جرثقیل دستی زنجیری هستند.

اجزای جرثقیل هیدرولیک شامل موارد زیر می باشد:

سازه های فلزی

سازه های فلزی در جرثقیل ها شامل سکو یا شاسی اصلی می باشد.

کشویی های تعادل یا لول. تنه بالایی یا متحرک. دکلها یا تلسکوپ. جیب فلاپ یا جیم. کابین یا اطاق فرمان و سایر سازه ها هستند.

در این سازه ها نوع آلیاژ کاربردی در ساخت سازه ها است و با توجه به نوع اعمال نیرو به این قطعات باید استانداردهای لازم رعایت شود. ضمن اینکه پارامترهای دیگری مثل وزن سازه ها و شرایط کاربری آنها می تواند در ساخت آنها تاثیر گذار باشد.

از آنجا که فولادهای آلیاژی یاد شده در شرایط ساخت تاثیر پذیری از فرایند های ساخت مثل خم کاری، ماشینکاری، جوشکاری برش سخت کاری و غیره را دارند، انتخاب آلیاژ کمی سخت تر و مستلزم تخصص خواهد بود؛

به غیر از آن شرایط رفتاری در فرایند ساخت نیز حائز اهمیت است. برای مثال خم کاری برای هر نوع ورق فولادی شرایط یکسان ندارد و عدم توجه به آن، به طور حتم مقاومت بخش خمکاری شده را کاهش می دهد. یا در جوشکاری ورقهای فولادی نوع آلیاژ مصرفی برای جوشکاری میزان حرارت در جوشکاری و غیره بر اساس نوع فولاد کاربرده شده تعیین می شود.

استحکام کششی کرنش برشی مقاومت در برابر تنش حرارتی مواردی هستند که در فولاد سازه های فلزی جرثقیل جزو خواص بارز هستند.

مکانیزم های مکانیکی

در مکانیزم های مکانیکی با تکیه بر قوانین مزیت مکانیکی و بازده عمل مطلوب حاصل می شود. به منظور درک بهتر مطلب در اهرم و بازو با تغییر در طول اهرم جابجایی تکیه گاه و کورس اعمال فشار بازده خروجی تغییر پذیر است.

یا حتی در گیربکس های انتقال قدرت با اعمال نیروی گشتاور با قدرت کم می توان خروجی قدرت بالا با گشتاور کم بدست آورد.

مکانیزم های بارز مکانیکی در جرثقیل ها اجزایی مانند وینچ و یا گیربکس های گردان هستند که اغلب در آنها از ترکیب چند مکانیزم استفاده شده است.

انتقال نیرو

بسته به نوع انرژی در بسترهای گوناگون، انتقال نیرو  انجام می پذیرد. به عنوان مثال برای انتقال انرژی الکتریکال از سیم کشی استفاده می شود یا در انتقال انرژی صوتی از گیرنده و فرستنده های رادیویی.

اما در صورت های انرژی مکانیکی انتقال نیرو و انرژی در بستر ها و با روشهای خاص خود صورت می پذیرد. توجه داشته باشید در فرایند انتقال صرفا انتقال نیرو مد نظر است نه تبدیل و انرژی ورود و خروج بدون در نظر گرفتن اتلاف همواره باید برابر باشد.

از مهمترین بستر انتقال انرژی در جرثقیل باید از سیستم پایپینگ یا لوله کشی اسم برد که این بستر برای انتقال فشار سیال از اعمالگر به عملگر نقش بسزایی دارد.

در لوله کشی های هیدرولیکی به دلیل فشار بالا و به منظور جلوگیری از احتمال ترکیدگی و افت فشار تمامی پارامترهای فنی و ایمنی مورد بررسی و سپس طراحی مناسب انجام می پذیرد.

به عنوان نمونه بکارگیری شلنگ های فشار قوی در هر جایی مناسب نیست و حتی حجم خروجی سیال و قطر لوله ها با محاسبات دقیق مهندسی صورت می گیرد.

ضمن اینکه در بعضی موارد انتقال نامناسب می تواند عملکرد یک سازه را زیر سوال ببرد و یا در ایجاد استحلاک پنهان نقش اساسی داشته باشد.

برای دیگر موارد انتقال نیرو جرثقیل میتوان به این نمونه ها اشاره کرد:
انرژی الکتریکی/ سیم کشی
انرژی با گشتاور نیرو/ گاردان پلوس فلنج و…
انرژی با حرکت خطی/ بازو زنجیر سیم بکسل و…

آشنایی با اجزای جرثقیل هیدرولیک
آشنایی با اجزای جرثقیل هیدرولیک

ادوات هیدرولیکی

در طراحی یک مکانیزم بر پایه سیال تحت فشار از ساختارهایی چون اعمالگر، عملگر، کنترلگر، هدایت کننده، ذخیره کننده مبدل، حس کننده و غیره استفاده می شود. موارد ذکر شده بطور مستقیم با سیال در ارتباط هستند.

برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر دقت کنید:

انواع پمپ هیدرولیکی به دسته اعمالگر تعلق دارد که در این وسیله روغن بدون فشار از مخزن وارد شده و بعداز تاثیر گرفتن از یک فرایند مکانیکی با فشار و حجم معین از از خروجی راهی دیگر قسمتها می شود.

شیرهای هیدرولیکی در دسته هدایتگر ها هستند که با روشهای مختلفی سیال تحت فشار را به محل مربوطه ارسال می کنند.

دسته عملگر ها متنوع تر هستند. مثال بارز انها انواع جک و هدروموتورها هستند که با اعمال فشار سیال عمل حرکت مکانیکی را به صورت خطی و گشتاور ایجاد می کنند.

کنترلگرها نیز با اهداف گوناگون ساخته می شوند. دسته مهم آنها در جرثقیل فشار شکن ها سوپاپهای یک طرفه اوریفیس ها هستند که برای کنترل فشار کنترل مسیر و کنترل حجم خروج کاربرد دارند.

مبدل ها اجزایی برای تبدیل تقسیم تقسیط یا کاهش و افزایش انرژی کاربرد دارند مثال بارز انها در جرثقیل، هیدروکومپرسورها، فلودیوایدرها، هیدروفن ها، رادیاتورها و… هستند که هر یک به منظوری با نیروی محرکه سیال در فرایندهای گفته شده کاربرد دارند.

سنسور یا حسگرها

یکی از اجزای جرثقیل هیدرولیک، سنسور یا حسگرها هستند که نقش آن ها بیشتر مکمل کنترلگر است و جهت دریافت اطلاعات دقیق در مکانیزم مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از سنسور های متداول و کاربردی جرثقیل شامل موارد زیر است:

  • لودسل یا شنجش وزن
  • مانومتر یا سنجش فشار
  • میکروسوییج یا تشخیص ابتدا و انتهای کورس
  • ترموسل یا سنجش درجه حرارت
  • اینکدر یا سنجش تعداد دور یاطول کورس
  • لول یا تراز یا سنجش تعامد با خط افق

در موارد ذکر شده سنسور فرمان دریافتی را برای پردازش یا تصمیم گیری به سایر اجزا ارسال میکند. یا حتی ممکن است به طور مستقیم، اطلاعات را برای عملکرد بهتر به اوپراتور منتقل نماید.

یکی دیگر از اجزای جرثقیل هیدرولیکی، انباره ها می باشند که به منظور ذخیره فشار در مدار نشان داده می شوند. ولی این موضوع با رویکردهای متفاوتی اصورت می پذیرد. آکومولاتورها بسته به فشار و حجم در مدار قرار می گیرند.

یکی از رویکردهای استفاده از اکومولاتور، دفع تنش های ضربه ای مدار است. توجه داشته باشید که اگر تنش های ضربه ای مدار دفع نشود، ممکن است خسارات جبران ناپذیری را برای اجزا به همراه داشته باشد.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با اجزای جرثقیل هیدرولیک و اهمیت هر یک از این اجزا آشنا سازیم. امید است با خواندن این مطلب بتوانید درک جامعی از این جرثقیل و اجزای تشکیل دهنده آن داشته باشید. برای اطلاع از قیمت جرثقیل و راهنمایی در خصوص خرید جرثقیل برقی با قیمت مناسب با ما تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید
Open chat
اگر سوالی دارید بفرمایید.
پشتیبانی ایران وایر
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟