ایران وایر

بازرگانی ایران وایر

وارد کننده انواع ادوات لیفتینگ

IRANWIRE TRADE

انواع سیم بکسل آسانسور و بررسی جنس آنها

انواع سیم بکسل آسانسور و بررسی جنس آنها

راهنمای انتخاب سیم بکسل جرثقیل و آسانسور

سیم بکسل، یکی از مهمترین قطعات مکانیکی آسانسور است که بعد از موتور آسانسور، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. سیم بکسل آسانسور از مغزی و سیم های فولادی تشکیل شده که به دور مغزی چرخیده اند. سیم بکسل آسانسور نقش مهمی در تامین امنیت کابین آسانسور داشته و بسیار انعطاف پذیر و محکم ساخته می شود. البته در همه ی آسانسورها از سیم بکسل استفاده نمی شود و تنها برای ساختمان هایی با بیش از ۵ طبقه باید سیم بکسل را جایگزین جک هیدرولیکی نمود. بعلاوه، استفاده از سیم بکسل برای مهار کابین آسانسور در ساختمان هایی که ارتفاع آسانسور بیشتر از ۱۰۰ فوت است، اهمیت بیشتری پیدا می کند. این در حالی است که در ساختمان هایی با تعداد طبقات کم می توان تنها از جک هیدرولیکی استفاده نمود. البته در برخی ساختمان ها به صورت همزمان از جک هیدرولیکی و سیم بکسل در ساختار آسانسور استفاده می شود.

سیم بکسل آسانسور به کابین و وزنه تعادل وصل شده و با حرکت این دو، حرکت می کند. سیم بکسل وظیفه اتصال کابین و وزنه تعادل را بر عهده داشته و به حرکت کابین و وزنه تعادل کمک بسیاری می کند. به عبارت دیگر، نیروی محرکه ای که توسط موتور آسانسور تولید می شود، از طریق سیم بکسل به کابین منتقل شده و باعث جابجاییِ آن می شود.

انواع سیم بکسل از لحاظ جنس مفتول

یکی از دسته بندی های سیم بکسل آسانسور مربوط به جنس مفتول بکار رفته در ساختار آن است. مفتول های فولادی گالوانیزه یکی از این دسته بندی ها بوده که بیشتر مناسب محیط هایی با درصدِ رطوبت بالا می باشند. استفاده از این نوع مفتول ها، به دلیل خاصیت ضدزنگ زدگی، به طول عمر سیم بکسل می افزاید. دسته ی دیگر، مفتول های فولادی بدون روکش بوده که به دلیل عدم وجود روکش در ساختار آنها، در محیط های مرطوب احتمال زنگ زدگی در آنها بسیار بیشتر است. بنابراین بهتر است از مفتول های بدون روکش در محیط هایی با رطوبت بسیار کم استفاده شود. مفتول های فولادی استیل نیز دسته دیگری از مفتول ها بوده که مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما و رطوبت دارند.

انواع سیم بکسل از لحاظ نوع بافت

نوع بافت و تاب سیم بکسل آسانسور نیز، عامل دیگری است که در دسته بندی می تواند در نظر گرفته شود. نوع بافت سیم بکسل باید به گونه ای باشد که سیم ها از هم باز نشوند. بنابراین، انتخاب سیم بکسلی با بافت مناسب بسیار اهمیت دارد. کارخانجاتی که در زمینه تولید سیم های بکسل فعالیت دارند، بافت سیم بکسل ها را اغلب به دو صورت معمولی و لنگ در نظر می گیرند. هر دو نوعِ این بافت ها راست پیچ یا چپ پیچ می باشند. البته لازم به ذکر است که خرید سیم بکسل هایی با بافت معمولی، بیشتر رواج دارد.

علاوه بر این، بافت سیم بکسل آسانسور می تواند به صورت بافت سیل، استاندارد و وارینگتون نیز باشد. سیم بکسل هایی با بافت استاندارد، دارای مفتول هایی با قطر یکسان بوده و انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند. از طرفی، در سیم بکسل هایی که با بافت سیل ساخته می شوند، قطر مفتول خارجی از قطر مفتول داخلی بیشتر بوده و مقاومت سایشی در این نوع سیم بکسل ها نیز به شکل چشمگیری بالا می باشد. در نهایت، سیم بکسل هایی با بافت وارینگتون، از مفتول هایی با قطرهای مختلف ساخته شده اند که از این مفتول ها، به صورت یکی در میان در ساختار این نوع سیم بکسل ها استفاده می شود. سیم بکسل هایی با بافت وارینگتون، نسبت به سیم بکسل هایی با بافت سیل، از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

انواع سیم بکسل آسانسور از لحاظ اندازه

یکی دیگر از راه های دسته بندی سیم بکسل ها، توجه به اندازه آنها است. در آسانسورها از سیم بکسل های ۶، ۵/۶، ۸، ۱۰ و ۱۱ میلیمتر استفاده می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید
Open chat
اگر سوالی دارید بفرمایید.
پشتیبانی ایران وایر
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟