ایران وایر

بازرگانی ایران وایر

وارد کننده انواع ادوات لیفتینگ

IRANWIRE TRADE

چرا از سیم بکسل دست دوم استفاده نکنیم؟

چرا از سیم بکسل دست دوم استفاده نکنیم؟

چرا از سیم بکسل دست دوم استفاده نکنیم؟

در این مطلب قصد داریم در مورد اینکه چرا نباید از سیم بکسل‌ دست دو استفاده کرد، صحبت کنیم. اصولا کیفیت سیم بکسل از موارد بسیار مهمی است که حتما باید پیش از انتخاب و بکارگیری این محصول مورد توجه واقع شود. در این مطلب همچنین به مواردی از جمله مقاومت سایشی سیم بکسل‌ها، تقسیم‌بندی سیم بکسل از نظر تاب، طول مناسب سیم بکسل‌ها، سیم بکسل‌های آسانسوری و ویژگی‌های آن و روغن‌کاری سیم بکسل‌ها خواهیم پرداخت.

اهمیت مقاومت سایشی سیم بکسل‌ها

در برخی از صنایع مانند صنایع حفاری ممکن است سطوح سیم بکسل مصرفی به دلیل سایش زیاد، دچار پارگی شوند. بنابراین سیم بکسل‌هایی که در چنین صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، حتما باید از مقاومت سایشی بالایی برخوردار باشند. مکانیزم کاری سیم بکسل‌ها بصورت کلی به گونه‌ای است که مقاومت سایشی آنها با کمتر بودن تعداد استرندها و بیشتر بودن قطر مفتول در ارتباط است. هر چه تعداد استرندهای سیم بکسل کمتر و قطر مفتولی که در بافت استرند سیم بکسل بکار می‌رود بیشتر باشد، سیم بکسل از مقاومت سایشی بالاتری برخوردار خواهد بود. ساختار ۶ استرندی برای سیم بکسل‌های حفاری مناسب است. چون سیم بکسل‌های با ساختار ۶ استرندی دارای قطر مفتول بالا و استرند کم می‌باشند.

انواع مختلف سیم بکسل‌ها

تقسیم‌بندی سیم بکسل از نظر تاب آنها در سه دسته انجام می‌شود. در دسته اول از این تقسیم‌بندی، تاب کلاف و رشته‌های سیم بکسل هم‌جهت هستند. این دسته از سیم بکسل‌ها با عنوان سیم بکسل‌های یک طرفه شناخته می‌شوند. همان طور که می‌دانید سیم بکسل‌ها یکی از اجزای پر‌اهمیت در ابزارآلات مکانیکی محسوب می‌شوند. در حقیقت سیم بکسل، طنابی فولادی حاصل از تابیدن چندین رشته سیمی فلزی به دور هسته‌ای مفتولی از جنس فولاد است. دومین دسته از سیم بکسل‌ها با عنوان سیم بکسل‌های صلیبی یا دوطرفه شناخته می‌شوند.

در این نوع از سیم بکسل‌ها، جهت تاب رشته‌ها و کلاف، مخالف هم است. نیروی کششی سیم بکسل‌های دوطرفه بیشتر از سیم بکسل‌های دسته اول، یعنی سیم بکسل‌های یک‌طرفه است. در حقیقت مخالف بودن جهت تاب کلاف و رشته‌های سیم بکسل‌های دو طرفه، باعث افزایش نیروی کششی آن می‌شود. در سومین دسته از سیم بکسل‌ها که به سیم بکسل‌های ترکیبی مشهور هستند، جهت تاب رشته‌ها و کلاف مخالف همدیگر بوده و بافت کلاف به صورت یک در میان به سمت راست و چپ رشته‌ها انجام شده است. توجه به استانداردها در هنگام انتخاب سیم بکسل‌ها می‌تواند به انتخاب مناسبی منجر شود. کمتر بودن قطر سیم بکسل‌ها می‌تواند دلیلی بر کمتر بودن مقاومت آن باشد. مقاومت سیم بکسل‌ها در برابر سایش، پارگی، فشار و لهیدگی اهمیت زیادی دارد. ضریب اطمینان سیم بکسل‌ها هم یکی دیگر از مواردی است که باید در انتخاب سیم بکسل‌ها مورد توجه قرار گیرد.

طول مناسب سیم بکسل‌ها

اصولا در جابجا کردن و بلند کردن بار از سیم بکسل‌ها استفاده می‌شود و انتخاب این محصول می‌تواند منطبق بر دو دیدگاه انجام شود. در دیدگاه اول انتخاب طول سیم بکسل منطبق بر طول باری است که قرار است جابجا شود. در دیدگاه دوم نیز با توجه به اینکه وزن بار چقدر است، طول سیم بکسل با توجه به ظرفیت آن  مشخص خواهد شد. در هر صورت انتخاب طول سیم بکسل برای جابجایی بار باید به گونه‌ای انجام شود که دو یا چهار حلقه سیم قرار گرفته زیر شاخه قلاب جرثقیل، دارای زاویه‌ای بیشتر از ۹۰ درجه نباشند. در غیر اینصورت وزن بار میان دو و یا چهار رشته از سیم بکسل‌های زیر شاخه قلاب جرثقیل، بدرستی توزیع نخواهد شد. اگر زاویه میان سیم‌ها بیش از ۹۰ درجه باشد هر کدام از سیم بکسل‌ها باید به تنهایی قادر به تحمل کل وزن بار باشند.

سیم بکسل آسانسوری

مغزی سیم بکسل آسانسوری از مغزی فولاد و کنف ساخته شده است. به دو دلیل عمده برای جابجایی آسانسور، سیم بکسل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین خصوصیت سیم بکسل‌ها که باعث استفاده از آنها در آسانسورها می‌شود، مقید بودن خودبخود سیم بکسل است. دومین دلیل نیز امکان تعیین درجه استهلاک و خستگی سیم بکسل آسانسوری است. امنیت آسانسور یکی از مهمترین مواردی است که با ویژگی مقید بودن خودبخود سیم بکسل‌های آسانسور تامین می‌شود. سیم بکسل آسانسور دارای ساختاری موازی است. قرارگیری اجزای سیم بکسل در کنار یکدیگر به صورتی است که بروز خرابی یا نقص در بخشی از سیم بکسل، منجر به خرابی کل سیم بکسل نشود. همان طور که اشاره شد، امکان تعیین درجه استهلاک و خستگی سیم بکسل باعث شده که برای جابجایی آسانسورها مورد استفاده قرار گیرد. از آنجایی که سیم بکسل‌های مورد استفاده  در آسانسورها همواره در معرض ساییدگی و فرسایش قرار دارند، با رؤیت سیم بکسل آسانسور و تعیین درجه استهلاک و خستگی آن می‌توان از پاره شدن سیم بکسل آسانسور و به بار آمدن خسارت‌های جبران‌ ناپذیر جلوگیری کرد. به این ترتیب می‌توان قبل از بروز حادثه، اقدام به تعویض یا تعمیر سیم بکسل آسانسور کرد. سیم بکسل‌های آسانسوری می‌توانند با توجه به نوع کاربرد دارای مغزی فولادی یا کنفی باشند.

روغن‌ کاری سیم بکسل‌ها

روغن‌کاری سیم بکسل‌ها در مواقعی و به دلایل مختلفی ضروری است. با استفاده از دستگاه روانکار، روغن‌کاری سیم بکسل‌ها به صورت دستی انجام می‌شود. حرکت نسبی سیم‌ها در کنار هم می‌تواند منجر به اصطکاک مالشی بین آنها شود که با استفاده از روغن‌کاری می‌توان این اصطکاک را کاهش داد. با روغن‌کاری سیم بکسل‌ها حرکت آنها به دور قرقره راحت‌تر خواهد بود. حرکت سیم بکسل‌ها بر روی قرقره، باعث تولید حرارت و سایش می‌شود. با کمک روغن‌کاری می‌توان از بروز این موارد جلوگیری کرد. همچنین روغن‌کاری سیم بکسل‌ها می‌تواند باعث جلوگیری از بروز زنگ‌زدگی و خوردگی در آنها شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید
Open chat
اگر سوالی دارید بفرمایید.
پشتیبانی ایران وایر
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟