ایران وایر

بازرگانی ایران وایر

وارد کننده انواع ادوات لیفتینگ

IRANWIRE TRADE

سیم بکسل آسانسور و اهمیت آن در صنعت

سیم بکسل آسانسور و اهمیت آن در صنعت

راهنمای انتخاب سیم بکسل جرثقیل و آسانسور

سیم بکسل آسانسور و اهمیت آن در صنعت موضوعی است که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم. خوب است بدانید که سیم بکسل که به آن سیم فولادی نیز گفته می شود، متشکل از بخش، لایه سیم، سیم و مغزی است؛ هنگامیکه چندین سیم به یکدیگر پیچیده شوند لایه‌ سیم تشکیل می شود و از به هم پیچیده شدن لایه‌های سیم به دور مغزی، سیم بکسل به دست می‌ آید.

جنس سیم‌های استفاده شده در سیم بکسل با توجه به کاربرد آن می‌تواند از فولاد و یا استیل باشد؛ ساخت سیم بکسل در صنعت آسانسور سازی قابل انکار نیست. از سیم بکسل های فولادی به منظور آویزان نمودن کابین و وزنه های متعادل در آسانسورها استفاده می شوند که ساختاری استاندارد دارند.

سیم بکسل آسانسور ساخته شده از دسته هایی است که یک ساختار مدور را شکل داده اند. دسته سیم ها یا رشته ها (strand) حول سیم مرکزی پیچ خورده و سپس به دور مغزی (هسته) فیبری یا فولادی، پیچیده می شوند. جنس سیم بکسل آسانسور از فولاد است و روش تولید آن به صورت کوره الکترونیکی می باشد.

در انتخاب سیم بکسل موارد زیر را رعایت کنید

معمولا از سیم بکسل  در صنعت معدن، آسانسور، جرثقیل، بندر، امور دریایی، صنایع برق، حفاری، نفت و گاز و … استفاده می کنند. در زمانانتخاب سیم بکسل مناسب برای هر نوع برنامه ای باید به عوملی از قبیل قدرت، مقاوت در برابر سایش، مقاوت در برابر خمش، مقاومت در برابر پارگی، تغییر شکل، مقاومت در برابر فشردگی و له شدگی، مقاومت در برابر چرخش و همچنین درجه حرارت و مقدار رطوبت توجه کافی مبذول داشت.

استفاده از سیم بکسل آسانسور چه مزایایی دارد؟

مزایای سیم بکسل سبب استفاده از آن در همه صنایع و از جمله صنعت آسانسور شده است، مزایای اصلی استفاده از سیم بکسل آسانسور عبارت است از:

سیم بکسل آسانسور، از قدرت و انعطاف پذیری کافی برای کاری که نیاز به استفاده از آن می باشد برخوردار است.
ساختار موازی رشته های آن باعث می شود که در صورت پارگی و یا ایجاد مشکل در یکی از رشته های آن، دیگر رشته های سیم بکسل کار خود را انجام دهند .
قابلیت تشخیص آسان به معنی تعیین ظرفیت پایان عمر سیم بکسل و درجه خستگی و خمش آن، با افزایش خستگی، سیم های خارجی دچار پارگی می شوند و از این طریق می توان قبل از ایجاد شرایط خطرناک نسبت به تعویض سیم بکسل آسانسور اقدام کرد.

استفاده از سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور یکی از مهم‌ترین بخش‌های نصب و مونتاژ آسانسور است که از آن در صنعت آسانسور برای لیفتینگ کابین استفاده می‌شود، قطر و تنسایل(کشش) سیم بکسل مورد نیاز بر اساس سرعت موتور آسانسور و وزن کابین آسانسور انتخاب می‌شود؛ همانطور که پیش از این نیز اشاره شد شتاب بسیار مهمی در وارد شدن بار به سیم بکسل دارد و حتما در انتخاب سیم بکسل مصرفی برای کشیدن کابین آسانسور باید به آن توجه کرد.

سیم بکسل هایی که در آسانسور استفاده می‌شود به دو نوع سیم بکسل هسته فیبری و هسته فولادی تقسیم می‌شوند.

1.سیم بکسل‌ هسته فیبری

در صنعت آسانسور و برای جا‌به‌جایی کابین از سیم بکسل‌های هسته فیبری استفاده می‌شود؛ سیم بکسل‌های هسته فیبری خود به دو دسته‌ی با هسته طبیعی و هسته مصنوعی تقسیم می‌شوند این توع از سیم بکسل‌ها به دلیل انعطاف مواد به کار رفته در آن خودشان را با شکل شیار‌ها تطبیق می دهند .
جنس سیم بکسل‌ های هسته فیبری با هسته‌های طبیعی معمولا از انواع کنف است که قابلیت روانکاری بهتری نسبت به نوع مصنوعی آن دارد، در سیم بکسل‌های به کار رفته در آسانسور با هسته طبیعی معمولا از مغزی کنفی از نوع سیسال به دلیل مقاومت زیاد استفاده می‌شود
جنس سیم بکسل‌ های هسته فیبری با هسته‌های مصنوعی معمولا از نوع الیاف پلی پروپیلن یا پلی آرامین است این نوعه سیم بکسل‌ها در مقایسه با نوع طبیعی آن پایداری بیشتری دارند و در شرایط مرطوب و خاص مقاومت بیشتری دارند.

2. سیم بکسل‌ هسته فولادی

به دلیل فشار زیادی که سیم بکسل در آسانسور باید تحمل کنند باید از فلزات بسیار قوی ساخته شوند که در برابر حرارت نیز مقاومت زیادی داشته‌ باشند به همین دلیل در صنعت آسانسور از سم بکسل‌های هسته فولادی بیشتر از سیم بکسل‌های فیبری استفاده می‌شود.
مغزی سیم بکسل‌ های فولادی قطر بیشتری نسبت به سیم بکسل‌های فیبری دارند که این امر باعث کاهش ارتجاع سیم می‌شود،‌ از این نوع سیم بکسل معمولا در آسانسور‌های با سرعت بالا و یا با ظرفیت بالا استفاده می‌شود، معمولا جنس سیم جبران آسانسور نیز از جنس سیم بکسل هسته فولادی است.

سخن پایانی

در حال حاضر سیم بکسل‌ زیادی با مشخصات متفاوت تولید می شود و تنها معیار مناسب بودن یک سیم بکسل کشور سازنده آن نیست؛ هر نوع از سیم بکسل باید در جای مناسب خود استفاده شود در غیر این صورت ممکن است با مشکل مواجه شوید. برای خرید سیم بکسل آسانسور می توانید با همکاران ما در بازرگانی ایران وایر صنعت تماس بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید
Open chat
اگر سوالی دارید بفرمایید.
پشتیبانی ایران وایر
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟